טיפול בעזרת בעלי חיים

טיפול בעזרת בעלי חיים או חיות מחמד מתייחס לשימוש בבעלי חיים כדרך לעזור לאנשים להתמודד ולהתאושש ממצבים בריאותיים גופניים ונפשיים.

בהתאם לאופי הטיפול, מטופלים יכולים לבחור בעלי חיים שונים, ביניהם כלבים, סוסים וציפורים. במקומות מסוימים בעולם ניתן אף לעבור טיפול בעזרת דולפינים.

אף על פי שהטיפול באמצעות בעלי חיים הוא לא האפשרות הטיפולית היחידה, ברוב המקרים, הוא יכול להיות הבחירה הטובה ביותר עבור אנשים מסוימים.

ההיסטוריה של הטיפול בעזרת בעלי חיים

על פי כתב העת "Annals of Long-Term Care" הפוטנציאל הטיפולי של היחסים בין בעלי חיים לבני אדם הוכר ונחקר לראשונה כבר בתחילת המאה ה- 19 על ידי פלורנס נייטינגייל, שמצאה כי חיות מחמד מפחיתות חרדה בקרב חולים פסיכיאטרים ובקרב ילדים. כבר בשנות השלושים היה ידוע כי פרויד הביא את כלבו לפגישות טיפול.

עם זאת, רק במחצית השנייה של המאה העשרים פסיכותרפיסטים החלו לעמוד בצורה מעמיקה יותר על הדרכים בהן ניתן להשתמש ביחסי האדם והחיה לטובת תהליך הטיפול. לבסוף, בסוף שנות השמונים, התעוררו התוכניות הראשונות לאישור בעלי חיים לטיפול.

כעת ניתן למצוא בעלי חיים בתוכניות טיפוליות במגוון הגדרות, החל מבתי חולים, לתוכניות טיפול לילדים עם בעיות פסיכיאטריות, לתוכניות לשימוש בסמים ועוד.

איך זה עובד?

מטרת הטיפול בעזרת בעלי חיים היא להקל או לעזור לאנשים להתמודד עם תסמינים של מצבים פיזיים או רגשיים שונים במידת האפשר.

טיפול באמצעות בעלי חיים מתבסס על מושג שנקרא הקשר בין האדם לחיה, המתאר את הרצון של האנשים לקיים אינטראקציה עם בעלי החיים ולהתייחס אליהם. עבור אנשים רבים, אינטראקציה עם בעל חיים ידידותי מאפשרת להם ליצור קשר שמייצר אצלם תחושת ביטחון ומעניק להם תחושת רוגע.

הקשר הזה לכשעצמו עשוי לעזור לאדם בכמה דרכים:

  • הפגת השעמום
  • הגדלת התנועה והפעילות באמצעות הליכות ומשחק
  • יצירת חברות והפגת תחושת הבדידות
  • הגברת האינטראקציות החברתיות
  • שיפור מצב הרוח והרווחה הכללית
  • הפחתת לחצים
  • איזון מצבים רגשיים כמו חרדה או דיכאון

הטיפול בבעלי חיים הוא מוכוון מטרה

לטיפול בבעלי חיים יכולות להיות כמה מטרות, שיקבעו כיצד הוא יתנהל. סוג הטיפול והיעד לטיפול עשויים להשתנות בהתאם למצב ולסוג העזרה שאדם זקוק לו. להלן כמה דוגמאות:

  • שיפור טווחי תנועה והפחתת רמות כאב
  • שיפור המוטוריקה הגסה והעדינה
  • פיתוח מיומנויות חברתיות או התנהגותיות
  • הגברת המוטיבציה לקראת פעילויות כמו פעילות גופנית או אינטראקציה עם אחרים
  • חיזוק הביטחון העצמי ושיפור הדימוי העצמי

מי מוסמך לטפל עם בעלי חיים?

מספר ארגונים ומוסדות ברחבי הארץ מכשירים מטפלים, ומחברים אותם לספקי שירותי בריאות. על המטפל לעבור הכשרה, במסגרתה הוא רוכש ידע מקצועי ומיומנויות לתקשורת עם אנשים ועם בעלי חיים. כמו כן, במסגרת הטיפולים הללו משולבים עובדים סוציאליים, יועצים, מדריכים ומטפלים מסוגים שונים.

בעלי החיים שמשתתפים במסגרת הטיפולית עוברים בדיקות התאמה, שכוללות בדיקות גופניות, חיסונים ואימונים שונים, כדי להבטיח שהם בריאים, נקיים ממחלות וידידותיים לבני אדם.

בנוסף, המטפל ובעל החיים עוברים אימוני ציות, שכוללים בדיקה והסמכה קפדנית שנועדה להבטיח את בטיחותם ומקצועיותם של כל המעורבים, וכן מסייעת להעניק למטופלים פוטנציאל מרבי למפגשי טיפול איכותיים ובטוחים ביותר.

למי הטיפול מתאים?

טיפול בעזרת בעלי חיים שכיח מאוד בקרב ילדים ונוער, אך נמצא יעיל גם עבור אנשים מבוגרים וקשישים. למעשה, הטיפול מתאים לכל טווח הגילאים.

טיפול בילדים בעזרת בעלי חיים מאפשר לילדים רבים ליהנות מכל יתרונות הטיפול ובמקביל להתאקלם במסגרות חינוכיות, להתמצא בסיטואציות חברתיות ולהסתגל לשינויים שמתרחשים בחייהם כמו גירושי הורים, מעבר דירה, מוות של אדם קרוב וכדומה.

הטיפול יעיל במיוחד עבור מי שסובל מבעיות רגשיות כמו חרדה, דיכאון, פחדים וכדו'. ויכול לסייע להפיג רמות מתח גבוהות, לסייע להתמודד עם דאגת יתר, להגביר רמות מוטיבציה ולחזק את הביטחון העצמי.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מסייע גם במקרים של פוסט- טראומה (PTSD), הפרעות קשב וריכוז (ADHD), סכיזופרניה ואוטיזם.

בשנים האחרונות נמצא כי טיפול באמצעות בעלי חיים עשוי להועיל לאנשים שעוברים שיקום בגין התמכרויות שונות.

בפן הפיזיולוגי הטיפול בעזרת בעלי חיים עשוי לסייע במקרים של אפילפסיה, אי ספיקת לב, כאבים לאחר טיפול הקרנות וכימותרפיה, החלמה לאחר ניתוח, החלמה לאחר שבץ מוחי או כל מצב אחר שגורם לפגיעה בכישורים המוטוריים של האדם. במקרים אלו הטיפול מניע את המטופל להתמיד בטיפול, מגביר את מצב הרוח והרווחה הכללית שלו, ואף עשוי להניע אותו לבצע יותר פעילות גופנית.

מחקר שנערך במוסד גריאטרי מצא, שטיפול בעזרת כלבים סייע לקשישים להפחית סימני דיכאון, שיפר עבורם את תהליכי החיברות והועיל לאינטראקציות החברתיות וייצר תגובות רגשיות חיוביות.

בעלי חיים שונים עם יתרונות שונים

שני בעלי החיים הנפוצים ביותר המשמשים בטיפול הם כלבים וסוסים. להלן רק כמה מהדרכים בהן הם יכולים לעזור:

  • טיפול בעזרת כלבים: מסייע בפיתוח כישורי פתרון בעיות ותקשורת על ידי מתן פקודות לכלב, מלמד את המטופלים כיצד להתייחס לזולת, מביא לשיפור במקרים של דיכאון או חרדה, מגדיל את רמת ההתעניינות, המוטיבציה והמיקוד בקרב המטופלים, ומשפר את הגישה הכללית בקרב המטופלים.
  • טיפול בעזרת סוסים: מביא לתובנות באשר ליחסים בינאישיים בהתבסס על האופן בו האדם מגיב לסוס, מעניק משוב מידי וכנה מבעל החיים, המסייע למטופלים למתן התנהגויות שונות, מסייע לשקף ולבנות מודל ליחסים בריאים עם אחרים ותורם לצמיחה של אמון ויכולת לקרוא רמזים לא מילוליים מאחרים.

האם יש סיכונים בטיפול עם בעלי חיים?

אמנם הטיפול באמצעות בעלי חיים עשוי להועיל לאנשים עם בעיות בריאותיות ורגשיות מסוימות, אך יתכן שזה לא מתאים לכל אחד.

אנשים מסוימים עשויים להיות אלרגיים לבעלי החיים שמשחקים תפקיד בטיפול, ועבורם הטיפול עלול לגרום הרבה יותר נזק מתועלת.

לאחרים פשוט לא נוח עם בעלי החיים או שהם מפחדים מהם, ובחירה בטיפול מסוג זה עלולה להעמיד אותם בפני לחץ וחרדה מיותרים, שיסבו להם נזק ולא ישיגו את המטרה שלשמה ניתן הטיפול.

חשוב לדעת

הטיפול בעזרת בעלי חיים הוא טיפול משלים. הוא לא מהווה טיפול בסיסי למצב רפואי, נפשי או רגשי משום סוג, ​​והוא נועד רק לשפר או להשלים טיפול אחר. הטיפול באמצעות בעלי חיים לא מהווה תחליף לצורות טיפול אחרות, כמו פסיכותרפיה או פיזיותרפיה .

צורת הטיפול הנעשית עם בעלי חיים עשויה שלא להתאים לכולם. עבור אנשים שאינם מגיבים טוב לטיפול בעזרת בעלי חיים או שאינם מעוניינים לנסות זאת מומלץ לבחון חלופות אחרות כמו טיפול באומנות, טיפול בתנועה או טיפול במוזיקה.

לסיכום

הטיפול בעזרת בעלי חיים כולל מפגשים קבועים עם בעלי חיים מאומנים מקצועיים ומטפליהם. מטרת הטיפול היא לעזור לאנשים להתמודד עם הפרעות בריאותיות, גופניות ונפשיות.

רופאים או מומחים לבריאות הנפש עשויים להמליץ ​​ולנהל טיפול בבעלי חיים במצבים שונים, עם יעדים שונים שמותאמים באופן אישי לצרכים ולהעדפות של כל מטופל.

ייתכן שיש אנשים שלא ייהנו מהטיפול או שיש להם סיבות אחרות להימנע מכך, והם יכולים לבחור במגוון טיפולים אלטרנטיביים.

כל מי ששוקל טיפול בבעלי חיים צריך לדון בתהליך וכיצד הוא עשוי להפיק תועלת מכך עם רופא או עם מומחה לבריאות הנפש.