כמה טיפים להתמודדות עם דיכאון ויציאה ממנו

דיכאון זו מחלה נפוצה, וסקרים שונים מדברים על כך שבישראל 1 מכל שלושה בני אדם התמודד בשלב כזה או אחר עם דיכאון. 

ברוב המקרים, מי שמתמודד עם דיכאון מרגיש כאילו הוא נמצא בדרך ללא מוצא. המחלה הזאת גורמת לאובדן של תחושת הנאה ועניין, מגבירה את תחושות האשמה, מביאה לדימוי עצמי נמוך והיא כוללת עוד תסמינים שונים ומגוונים. 

במאמר הזה ניתן כמה טיפים איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים, אך חשוב לזכור שאם אתם או מישהו שאתם מכירים מתמודד עם המחלה הזאת, כדאי שיפנה בהקדם לאיש מקצוע שמתמחה בתחום, כגון פסיכולוג או פסיכיאטר. 

סוגים שונים של דיכאון

ישנם ארבעה סוגים נפוצים של דיכאון, ובהם דיכאון קליני, דיכאון סמוי, דיכאון פסיכוטי ודיכאון בהריון או אחרי לידה.

הסוג הראשון, דיכאון קליני, מוגדר ככזה שפוגע בתפקוד השוטף בשל רמת דכדוך גבוהה. לעומת זאת, בדיכאון סמוי העוצמות אמנם נמוכות יותר, אך הן ממושכות וגורמות למתמודד סבל רב. פעמים רבות, הסביבה הקרובה של המתמודד מתקשה להבחין בקושי שלו, ונוצר פער גדול בין איך שהוא נראה לבין איך שהוא מרגיש. 

דיכאון פסיכוטי הוא דיכאון ברמה גבוהה, שבו המתמודד מפתח מחשבות שאינן קשורות למציאות, וזאת בשל המחלה. לעתים מדובר במצב כה קשה עד שאפילו הדיכאון כבר אינו מורגש, ובמקום זה ישנה התמודדות עם ניתוק רגשי מלא. 

נשים רבות חוות קושי נפשי כזה או אחר במהלך הלידה או אחריה. לרוב זה נובע בשל שינויים הורמונלים בגוף היולדת. יחד עם זאת, דיכאון שלאחר לידה מאופיין בקושי להתחבר לרך הנולד, במחשבות על אובדן ותסמינים נוספים. 

איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים

התמודדות עם דיכאון זו התמודדות קשה, מכיוון שהדיכאון "גונב" את המוטיבציה ואת הרצון לעשות דברים שונים, כגון ללכת לטיפול. 

הליך טיפולי ממוקד

יחד עם זאת, חשוב לדעת שניתן לטפל בדיכאון, וכדאי לעשות זאת על ידי טיפול מתאים. ישנם סוגים שונים של טיפולים שיכולים לסייע למתמודדים עם דיכאון, ובהם:

  • טיפול באומנות או בבעלי חיים.
  • טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי.
  • טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT)

לכל שיטת טיפול יש את היתרונות והחסרונות שלה, ויש לבחור את השיטה שהכי מתאימה למתמודד עצמו. 

כמו כן, מומלץ למצוא עיסוקים נוספים שיכולים לחזק את האיתנות הנפשית, ולתמוך בהליך הטיפולי. כאמור, מכיוון שדיכאון גוזל מהאדם את שמחת החיים ואת הרצון לצאת ולעשות דברים שונים, יש צורך לשנס מותניים כדי לקבל החלטה לשנות מעט את אורח החיים ולהוסיף פעילויות נוספות. 

פעילויות תומכות ומעודדות

בין הפעילויות השונות שניתן לעשות על מנת לנצח את הדיכאון, אפשר למנות מדיטציות שונות, התנדבות וסיוע לאחרים ושמירה על אורח חיים בריא. 

מדיטציות יכולות להשפיע מאוד על הלך הרוח שלנו, ועל ידי תרגול קבוע של מדיטציה, ניתן ליצור הפרדה בין הדיכאון ותחושות הדכדוך לבין העצמי שלי, וכך למעשה להרחיק מאיתנו את הדיכאון. 

מעבר לעשיית הטוב, פעילות התנדבותית וסיוע לאחרים מעניקים משמעות למתמודדים, ומעלה את תחושת הערך העצמי שלהם. על ידי כך, הפעילויות האלה מסייעות להוריד את רמות החרדה והדיכאון. כשאנחנו עוזרים לאחרים, אנחנו גם עוזרים לעצמנו. 

שמירה על אורח חיים בריא כוללת תזונה בריאה, הרגלי שינה נכונים ופעילות גופנית במידה. כל אלה יכולים לסייע בהפחתת רמות הדיכאון והחרדות והעלאת רמת הסרטונין במוח. 

לסיכום, דיכאון זו מחלה שפוגעת בהמון אנשים בישראל ובעולם. אחד הדברים החשובים עבור המתמודד הוא סביבה תומכת ולא שיפוטית. 

נסו להיות שם בשביל המתמודדים, הקשיבו להם ונסו לראות את העולם דרך העיניים שלהם, תוך דחיפה עדינה לטיפול ולהוספת הרגלים מועילים.