כל מה שצריך לדעת על טיפול CBT

בתחום הטיפולים לנפש יש כמה שיטות ואסכולות שמכתיבות שיטות טיפול שונות. אחת מהן היא טיפול CBT, שפירושה טיפול קוגניטיבי התנהגותי. מדובר בשיטת טיפול שמתמקדת בשינוי דפוס המחשבה של המטופל כדי להשפיע על ההתנהגות שלו, משום שהנחת היסוד היא שלא צריך להתמקד ולהאריך בעברו של המטופל כדי לטפל בבעיות אקוטיות כמו דיכאון, חרדות, מחשבות טורדניות ושלל הפרעות התנהגות שמאפיינות את הזמנים המודרניים בעיקר.

זה נכון שהן היו קיימות בעבר אולם ככל שחוקרים אותן מתחילים להבין שמדובר בהפרעות מסוימות שיש להן הקשר חברתי והקשר עכשווי, בגלל הלחצים והמתח שבהם אנחנו חיים וגורמים לאנשים לפתח אמונות ומחשבות מסוימות שמשפיעות גם על התגובה הרגשית וההתנהגותית שלהם. זה בדיוק מה שטיפול CBT בא לשנות ולשפר.

דפוסי מחשבה וחשיבותם

אנחנו מגיבים לכל מה שקורה בחיינו לפי מה שהתרגלנו לחשוב עליו לגבינו ולגבי החיים שלנו. קוראים לזה דפוסי מחשבה וכשהם אינם תומכים ומקדמים הם נחשבים לאמונות מגבילות שמערימות עלינו קשיים וגורמות לנו לתפוס את העולם סביבנו בצורה מעוותת.

העיוות הזה גורם גם לתגובה רגשית מוגזמת ולא מציאותית ומכאן נובעות שלל התופעות שמוכרות כהפרעות התנהגות שאפשר לפתור על ידי טיפול CBT. הטיפול הזה נחשב לטיפול קצר מועד שנעזר בדפוסי מחשבה רציונליים יותר שעוזרים למטופלים לנטרל את הממד הרגשי המוגזם ולבנות במקומם דפוסי מחשבה שתואמים את המציאות ומנטרלים את ההשפעה הרגשית. 

כיצד זה נעשה?

המטפל CBT עובד באמצעות כלים כמו משימות שמוטלות על המטופל כדי לבצע מדי יום, שיטות כמו דמיון מודרך ופסיכולוגיה חיובית על מגוון הכלים שיש בה. הטיפול אינו חוזר לאחור שנים רבות ולא מבזבז זמן על נושאים שאינם רלוונטיים לשיפור ולתיקון שניתן להשיג בתוך כמה חודשים.

לכן, המטלות אמורות לחזק את היכולת והמוטיבציה של המטופל להתנסות במציאות אחרת ולפתח מודעות בריאה ומאוזנת יותר. אמצעים כאלה יכולים לכלול ניהול יומן, ניהול רשימות לביצוע, פירוק משימות שגורמות לחרדות לשלבים ולהגיע בכל פעם לשלב אחר ולבדוק את המודעות והטריגר הרגשי ועוד. 

מה חשוב לדעת על טיפול CBT?

מטפלי CBT עוברים הכשרה מיוחדת לכך ויש למצוא את המטפל המתאים לכם. הטיפול הוא קצר מועד אבל אפשר לרענן מדי פעם את הכלים באמצעות פגישות בעתיד. הפרשנות שתתנו לסיטואציה שלכם היא זאת שקובעת את התגובה שלכם ולכן נחוץ שיתוף פעולה מלא של המטופל על מנת לקבל תוצאות טובות.

נעמה קינן

נעמה קינן

גננת חינוך מיוחד, מנהלת גן משולב, בעלת תואר ראשון בהתמחות של חינוך מיוחד. נשואה ואמא לשלושה. עובדת במשך שנים בשיתוף פעולה עם מטפלים רגשיים מכל ההתמחויות.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

איך לטפל במחשבות טורדניות?

בשנים האחרונות גדלה המודעות לכך שיש שלל תופעות התנהגותיות שמשבשות את שגרת החיים של אנשים ויוצרת בעיות חברתיות. יכול להיות שזה אחד

  • הירשמו לייעוץ עם
    מטפל מומחה: