איך משלבים בטיפול פסיכולוגי גם טיפול באמצעות אמנות?

אמנות היא אחד הדברים המופלאים שיצר המין האנושי. אי אפשר אפילו לדמיין את החיים בלי ציורים, פסלים, מוזיקה, ספרות, קולנוע ושאר אמנויות, ובעצם אפשר לדמיין – אבל התוצאה תהיה עצובה מאוד. כל התחומים הנ"ל מוסיפים המון יופי לחיים שלנו, עניין, השראה – וגם אפשרות לשפר את החיים לא "רק" בזכות צריכת אמנות אלא גם במסגרת טיפול מקצועי.

התאמה מדויקת לכל מטופל ומטופלת

המפתח העיקרי של טיפול פסיכולוגי בהוד השרון הוא התאמה מלאה למטופל או למטופלת, ובזכותה גם חיבור אפקטיבי של האדם אל התהליך.

כשמושג חיבור כזה, המטופלים יכולים להתבונן בחייהם ללא חסמים שמקשים על הבנת המציאות. בלי עיוותים, בלי ניסיונות של התת מודע למנוע מתכנים שונים לעלות אל המודעות (או לפחות בלי שניסיון כזה יצליח), בלי הנחות ובלי פילטרים מטשטשים – התבוננות מפוכחת במציאות שנובעת מתוך עוצמה ועם כלים שמבטיחים התמודדות אפקטיבית עם כל קושי ומצוקה. העוצמה נובעת מכוחה המרפא של האמנות, והכלים יכולים להגיע ממספר תחומים אפשריים.

פסיכודרמה

אחד האמצעים המקובלים ביותר לשילוב בטיפולים פסיכולוגיים בהוד השרון הוא פסיכודרמה – טיפול דרך משחקי תפקידים ודינמיקות קבוצתיות. כדאי לדעת שמדובר בכלי טיפולי ותיק שפותח כבר לפני כ-100 שנים (ע"י הפסיכו-סוציולוג יעקב לוי מורנו). ההתבוננות במציאות החיים מתבצעת דרך הדרמה, ובזכות הספונטניות והיצירתיות מוסרים מחסומים מעכבים. גם לדינמיקה בין חברי הקבוצה יש תרומה ממשית לחקר הרגשות וליכולת של האדם לראות את עצמו גם מבחוץ.

פסיכודרמה היא כלי שניתן לשלב בטיפול פסיכולוגי בנושאים כגון התמודדות עם טראומות, קשיים במערכות יחסים, דימוי עצמי ירוד, התמכרויות ועוד.

טיפול באמצעות מוזיקה

גם האזנה למוזיקה וגם יצירת מוזיקה מעוררות רגשות עזים אצל בני אדם רבים, ולכן היא עשויה להשתלב גם במסגרת טיפול פסיכולוגי. מאפיין נוסף של טיפול באמצעות מוזיקה הוא היותו אפקטיבי גם עבור ילדים. בפרט הוא מומלץ כחלק מטיפול בחרדות, דיכאון, פוסט טראומה ומצוקות רגשיות שונות. בדרך כלל ייעשה שימוש בתוף יד, גיטרה או פסנתר כדי למקסם את התועלת מכל טיפול במוזיקה.

ביבליותרפיה

ביבליותרפיה – כלומר טיפול דרך קריאה ו/או כתיבה – מוכרת באופן רשמי כתחום טיפולי יותר מ-50 שנים, וכבר רשמה הצלחות רבות. קריאה מודרכת ומוכוונת מאפשרת חיבור מדויק לרגשות, עוזרת לאנשים להבין טוב יותר את מציאות חייהם, מעוררת השראה ומייצרת תקווה. תועלת נוספת היא הרחבת האופקים, שגם לה חלק ביכולת המשופרת להתמודד עם חרדות, התמכרויות, PTSD, תהליכי אבל, קשיי תקשורת ועוד.

ניסיון ורגישות

המפתח לשילוב מוצלח של טיפול באמצעות אמנות בטיפול פסיכולוגי הוא ניסיון. מטפלים ומטפלות עם ותק רב אמונים על זיהוי גורמי הקושי הספציפיים אצל כל אדם, בכל גיל, ובמקביל גם על זיהוי החוזקות שלו ותחומי האמנות שיניבו את התועלת המרבית. בדרך זו ניתן לתכנן הליך טיפולי אפקטיבי, כשעוד איכות הכרחית היא רגישות – כדי לאפשר התקדמות בקצב האופטימלי לכל אחד ואחת.

כתיבת תגובה