טיפים כדי להפסיק לאבד את השיער שלכם מדיכאון ולחץ נפשי

מצב השיער שלנו הוא לעתים קרובות השתקפות של הבריאות הפיזית והנפשית שלנו. קורה שאנחנו מאבדים אותם כשאנחנו לחוצים. אבל איך נלחמים בנשירת שיער הקשורה ללחץ? קיימים פתרונות. הסברים.

לחץ הוא תגובה פיזיולוגית של הגוף למצב חירום. אבל קורה גם שהלחץ הזה אלים מדי או חוזר על עצמו ושהגוף מגיב בצורה מוגזמת או לא הולמת. ההשלכות הפסיכולוגיות יכולות להיות שונות מאדם אחד למשנהו ונעות בין מתח כרוני לשחיקה, כולל נדודי שינה או דיכאון.

אבל ללחץ יש גם השלכות פיזיות. נשירת שיער במצב דיכאון היא אחת מהן.

מה הקשר בין מתח לנשירת שיער?

קורה שאנו מאבדים את שיערנו בתקופות מסוימות של קיומנו מבלי שהגוף שלנו באמת במצוקת דיכאון או לחץ נפשי מיוחד. תופעה זו יכולה לנבוע מחילופי עונה, עייפות זמנית, מחסור במינרלים או ויטמינים, חוסר איזון תזונתי, תחילת גיל המעבר… אבל אתם יכולים גם לאבד את השיער בגלל טראומה, הלם, רגש, מתח חוזר..

מתח גורם לסדרה של תגובות כימיות והורמונליות שמטרתן לעזור לנו "לשרוד" במקרה של סכנה קרובה. לפיכך, כאשר נוצר מצב מלחיץ, המוח מעביר מידע אל יותרת המוח אשר, בתורו, שולח מידע לבלוטות יותרת הכליה. אלה משחררים אז פרץ של הורמונים: אדרנלין, קורטיזול ואנדרוגנים של האדרנל. הפרשה זו של אנדרוגנים גורמת לזקיקי שיער וכלי דם להתכווץ, מה שהופך את השיער לדק ופגיע. תוצאה? הם נופלים. ואצל אנשים שהקרקפת שלהם קליטה במיוחד לאנדרוגנים הללו, ללחץ יהיו השלכות שליליות על צמיחה מחודשת של שיער וחידוש פיזיולוגי. ברור שככל שאנחנו יותר לחוצים ורגישים לאנדרוגנים, כך יש לנו יותר נטייה לאבד את השיער שלנו… וזה מלחיץ אותנו יותר! אז זהו מעגל קסמים אמיתי שמתחיל ללא ידיעתנו.

הלחץ שאתם נמצאים בו מותיר הרס בשיער שלכם. שיער בריא ניזון מקראטין, חלבון טבעי סיבי המגן עליו מקרני UV, מי ים ותוקפנים אחרים. שערה שעוברת לחץ כרוני מאבדת חלק מהקרטין שלה או את כולו והופכת שבירה עד כדי שבירה.

מתח רגשי יכול גם לגרום לאלופציה אראטה, מחלה דלקתית הפוגעת בנבדקים בעלי נטייה גנטית. אלופציה אראטה מתבטאת בדרך כלל בנפילה של "כתמי" שיער מוגבלים היטב, במקומות מסוימים של הגולגולת או בשלמותה. מצב זה הפיך וניתן לטפל בו ביעילות באמצעות קורטיזון. עם זאת, סטרס הוא גורם מחמיר של התקרחות אראטה, חיוני להסתכל על מקור הלחץ הזה כדי להגביל את מצב השיער הטראומטי במיוחד הזה.

עשוי מאוד לסייע לכם נגד נשירת שיער שמקורו במצב נפשי עגום

  1. טיפול נפשי באומנות

ישנם מספר טיפולים אודותיהם ניתן לקרוא אצלנו באתר בהקשר של טיפול נפשי באומנות:

  1. טיפול התנהגותי וקוגניטיבי CBT: פתרון יעיל נוסף להילחם במתח הגורמת לנשירת שיער 

נשירת שיער, נדודי שינה, עצבנות, חוסר ריכוז, עייפות מתמדת, תסמיני הלחץ הם רבים ומצריכים טיפול מהיר ויעיל.

טיפול CBT מבוסס על שינוי תפוסי מחשבה והגדרת התנהגויות חדשות ליישום בצורה מהירה למדיי, מטופלים רבים רואים שיפור ניכר במצבם הנפשי בעקבות טיפול מסוג זה, ולשיער שלהם שלום בעקבות כך.

מרכז אמנות הטיפול מזמין אתכם גם כמובן לבקר בבלוג שלנו לשלל מאמרים איכותיים בנושא על מנת שתמצאו את הדרך היעילה עבורכם אליה אתם מחוברים לטיפול נפשי יעיל, רפואה שלמה וזכרו שאנו פה בשבילכם. לינק למאמרים שבאתר:  https://www.artstherapy.co.il/%d7%9e%d7%90%d7%9e%d7%a8%d7%99%d7%9d/